Nevyměňuj, ale opravuj!

Už podevatenácté se utkali nejlepší mladí autoopraváři. Svět motorů u toho nemohl chybět.

Jsme v čisťoučké dílně v servisním školicím středisku Škody v Mladé Boleslavi. Před námi stojí se zvednutou kapotou yeti, který jen smutně protáčí startérem, ne a ne naskočit.

Po chvíli opět slyšíme muže v tričku výrobce testerů Bosch: „Z jakého důvo- du děláte kontrolu snímače otáček klikového hřídele? Neztratil jste tím právě pět minut?“

Znovu následuje chvilka klikání, které má vyřešit závadu. Auto ale dále jen bezmocně protáčí startérem.

Přemýšlej o principech               

„Spoléháte se jen na diagnostiku, to je problém řady dnešních mechaniků. Zaměřte se na princip fungování motoru. Co vše musí fungovat?“ táže se.

Mladík ze sebe sype názvy systémů a konstrukčních celků, když se zvenku ozve zvuk klaksonu. Tento pomyslný gong právě odbyl pětadvacet minut, které mají účastníci finále soutěže Autoopravář junior na praktickou zkoušku, kde většinou při hledání nasimulované závady ukazují své  dovednosti.  Klání každoročně pořádá  Svaz  prodejců a opravářů motorových vozidel ČR ve spolupráci s ministerstvem školství.

Jazykem aut                                

My jsme se vypravili za autotroniky – tedy těmi, kdo jsou schopni zvládnout kromě běžné údržby vozu i kompletní diagnostiku elektrických systémů  ve vozidle. Dříve si říkali autoelektrikáři, ale dneska toho umějí mnohem víc.

Na dalších stanovištích pak sledujeme soutěžící, jak se snaží vyměnit EGR ventil na nákladním motoru Scania.

„A zavřel jste ten ventil, nebo otevřel?“ ptá se zkoušející účastníka hledajícího  v záložkách diagnostického programu počítače připojeného k velkému nákladnímu motoru. „Doufám, že zavřel,“ zní odpověď. „Ježíši, tak on doufá!“ neskrývá své rozčarování muž od Scanie.

Co dalšího musí autotronici v klání zvládnout? Třeba kontrolu funkčnosti klimatizace, diagnostiku stavu akumulátoru, kontrolu geometrie podvozku nebo vyvážení kola. Nechybí ani vědomostní test a poznávání různých dílů.

Soutěží se také v kategoriích autolakýrníků, karosářů a automechaniků.

Díky  tomu,  že  se soutěž  pořádá ve spolupráci s partnery z velkých spo- lečností, si přitom účastníci mohou vyzkoušet nejnovější výdobytky servisní techniky. „Je vidět, že se s takovýmto zařízením ještě nesetkali,“ potvrzuje nám Stanislav Jirák ze společnosti AD Technik na stanovišti testování geometrie podvozku. „My ale nezkoušíme, jak obsluhují zařízení. S tím jim pomůžeme. Jde o to, aby znali principy. Co se měří, proč a co to indikuje,“ vysvětluje.

Obdobně    hovoří    jeho    kolega od Bosche: „Na první pohled je poznat, kdo se diagnostice věnoval a kdo ji viděl leda z vlaku.“ Podle něj kdo ví, co chce zjistit, odhalí závadu, i když na konkrétním zařízení ještě nepracoval.

„Soutěž by měla být hlavně motivací. Žáci musí zvládnout nejenom test teoretických znalostí, ale poradit si i praktickými nasimulovanými závadami,“ říká Vratislav Kšica z organizačního výboru. A motivací akce podle nás skutečně byla. Vždyť kromě nově nabytých zkušeností se hrálo o hodnotné ceny typu diagnostických zařízení za statisíce nebo škodovky pro servisní úkoly.

© 2025 Integrovaná střední škola automobilní Brno, příspěvková organizace | IZO: 600 171 850 | IČ: 00 219 321 | DIČ: CZ 00 219 321

Vyrobil