Nadějná budoucnost autotroniků ve Světě motorů

Nastupující generace automechaniků se musí více a více učit komunikovat s elektronickými systémy stále složitějších vozidel. Abychom zjistili, na jaké úrovni je jejich příprava, navštívili jsme finále soutěže Autotronik Junior 2022 v Mladé Boleslavi.

Teoretická část klání zahrnovala přednášku o asistenčních systémech. Šlo v ní i o porozumění textu, protože znalosti z ní se hodnotily v následném testu.
Autoopravář junior 2022 v STC Kosmonosy 21. dubna 2022.

Stání v Servisním tréninkovém centru Škody Auto v Kosmonosích jsou ve dvou patrech obsazena auty s připojenou elektronikou. Právě tady prokazují svoje odborné znalosti autotronici, tedy specialisté na elektronické systémy a jejich diagnostiku při montáži, údržbě a opravách vozidel. Soutěžící mladíci v bílo‑zelených kombinézách, studenti závěrečných maturitních ročníků automobilních škol, se střídají u zkušebních komisařů. Na sedmi pracovištích praktické části finálového klání věnovaných třeba diagnostice motorů či elektroinstalace, klimatizacím, jízdním asistentům, elektrické soustavě či vyvažování kol se potí sedm více či méně nervózních studentů. Mají vždy dvacet minut na to, aby na nich postupně předvedli svoje dovednosti ‑ odhalili a opravili závady. Ty na ně nachystali zkušební komisaři v černých tričkách, jinak zástupci učitelských sborů škol i techničtí školitelé partnerů soutěže, například společností Bosch, Hella, Scania či Würth.

Soutěžící museli zvládnout také otázky týkající se odstraňování problémů elektroinstalace nákladních aut a autobusů.
Autoopravář junior 2022 v STC Kosmonosy 21. dubna 2022.

Je to živé

My právě stojíme u diagnostiky vznětového motoru. Finalista soutěže Tomáš Kuzmanič má v ruce měřicí přístroj a řeší přidělené úkoly. „Co jsme naměřili? Co ten údaj říká?“ ptá se zkušební komisař Daniel Pátek. Když student odpoví, ptá se dál: „Jak budeš s daty dál pracovat? K čemu ti v budoucnu budou, až se zákazník vrátí?“ „Můžu porovnat starší a aktuální data,“ chytá se hned soutěžící. „A tudíž mimo jiné hned poznáš, jestli se v autě někdo nevrtal mimo servis, že?“ Načež finalista jen kýve. Klakson právě oznamuje ukončení kola, student má pětiminutovou přestávku a my můžeme vyzvídat od komisaře: Jak na tom studenti po dvou letech řádění čínské chřipky jsou?

„Myslím, že úroveň technických znalostí těchto soutěžících je na vyšší úrovni než ještě třeba před deseti lety,“ říká Pátek. Souzní s ním i Richard Dufek ze Scanie, který u tahače této značky zkouší finalisty z diagnostiky elektroinstalace: „Zabrzdit je v praxi může jen nervozita. Jsou dobře připravení, teorii mají v malíčku.“

Docela se to projevuje i v 80minutové teoretické části, která sestává z přednášky o historii a současnosti asistenčních systémů v autech, samostudia k přednesenému tématu a závěrečnému testu. V něm právě protáčí mozkové závity druhá skupina finalistů letošní soutěže. „Není to až tak těžké, někdy stačily na zodpovězení dotazu i znalosti ze základky,“ šeptá nám jeden ze zkušebních komisařů, který na teoretickou část dohlíží.

Tahle parta už má za sebou i 140 minut poznávací části se sedmi úkoly – v nich nejen určovali součástky elektroniky automobilů, ale také dokazovali znalost práce s katalogy a vyhledáváním dílů, měřili hodnoty na přístrojích či zapojovali jednoduché elektrické obvody. Jak nám potvrzují komisaři, určitě se pozitivně projevuje vybavení škol technickými novinkami, které přinášejí sponzoři. 

Autoopravář junior 2022 v STC Kosmonosy 20. dubna 2022.

Mezičas

Obě skupiny skončily svoje disciplíny skoro ve stejné době – ideální čas pro nás je vyzpovídat. Nechyběla nyní v soutěži praxe uťatá během čínské chřipky?

Nijak zvlášť nás nepřekvapilo, že většina finalistů si ji našla, i když jim to jejich škola sama nemohla v době lockdownů zajistit. „Vrtal jsem se v autech v dílně přítele mé sestry, který je taky automechanikem,“ tvrdí Štěpán Šaloun, reprezentující Ústecko. To Kryštof Vanetají, že chodil do firmy, kde by chtěl i do budoucna pracovat. Ostatní přiznávají, že alespoň kutili na svých autech nebo opravovali motorky kamarádům.

Nebojí se ve firmách mladých kluků nabušených čerstvými znalostmi jejich starší spolupracovníci? „Ani ne, potřebujeme všechno ze školy stejně ještě utužit v praxi, a než budeme mistry řemesla, nějakou dobu potrvá,“ shrnuje obecný názor finalistů Tomáš Kuzmanič z Prahy. A ani pak se prý nemusejí staří fachmani o práci bát. „Míst je pořád tolik, že si nemyslím, že bychom na sebe nějak konfliktně naráželi,“ tvrdí Michal Spáčil z Kroměříže, bojující za Zlínský kraj.

Okem rozhodčích

Je tedy budoucnost autoopravárenství i v nových oborech, jako autotronika, v dobrých rukou? „Je vidět, že odborné školství šlo v posledních letech před covidem kupředu,“ hodnotí Karel Beran, pedagog Střední školy automobilní z Ústí nad Orlicí. Studenti mají přehled i v nových technologiích a většina z nich se podle něj i sama v oboru vzdělává i mimo svoji školní praxi.

Trochu kritičtější k systému vzdělávání je ale zkušební komisař Daniel Pátek, který upozorňuje na trendy, jež nejsou školy zatím schopné zachytit. V zahraničí se podle něj začíná prosazovat směr, kdy se o skupinu zákazníků servisu nebo značky stará vždy jen jeden jediný mechanik. „Protože na sebe mají spojení, pracuje se na osobní bázi, mechanik zná jejich auto do šroubku, a tak mnohem rychleji dokáže vyřešit případné potíže vozu,“ naznačuje Pátek budoucí trend v servisech a předjímá: „Přijímací technik se pak ukáže jako zbytečný mezičlánek.“

Za největší úskalí ovšem považuje praktickou neznalost cizího jazyka, především technické angličtiny a němčiny. „Manuály ke stále složitější diagnostice nebude nikdo překládat do češtiny.“ Totéž se podle něj týká i stále častějších firemních workshopů, doškolovacích kurzů a videokonferencí, kde suverénně vládne právě angličtina.

Tady musíme uznat, že bota neznalosti jazyků tlačí i finalisty soutěže. Sami jsme byli svědky situace, kdy přístroj pracoval v němčině a student na otázku komisaře, zda zná jazyk, jen tiše pípl: „Nee.“

Možná by tak stálo za to, aby se v některém z dalších ročníků soutěže objevila také klání, která by zkoumala i připravenost maturantů v oboru na nové zahraniční trendy třeba právě na porozumění problému v angličtině nebo němčině.

Autoopravář junior 2022 v STC Kosmonosy 21. dubna 2022.

Víte, že…?

… soutěže se spolu s automechaniky, autolakýrníky a karosáři od prvních kol zúčastnilo přes 4500 studentů z více než stovky odborných škol?

… do finále konaného v Mladé Boleslavi ve dnech 19. – 21. dubna postoupilo 63 nejlepších z jednotlivých krajů?

… soutěž zprvu určená pro automechaniky má své počátky už v roce 1995?

Článek vyšel ve Světě motorů 18/2022.

© 2022 Integrovaná střední škola automobilní Brno, příspěvková organizace | IZO: 600 171 850 | IČ: 00 219 321 | DIČ: CZ 00 219 321

Vyrobil